May 09, 2012

Wajib!! Tanggungjawab Menjaga Indentiti Bangsa



Perubahan yang berlaku setiap saat dalam hubungan sosial lazimnya turut membawa bersamanya krisis sosial khasnya dari segi penerapan nilai murni yang mewarnai kehidupan sosial masyarakat.

Kendatipun perubahan berbentuk pembangunan ini menyumbang kebaikan kepada tarat sosioekonomi masyarakat dan negara, ia tetap mempunyai implikasi negatif terhadap struktur sosial, agama dan budaya.

Bagaimanapun, dalam membincangkan implikasi yang dibawa oleh arus pembangunan ini, implikasinya terhadap golongan remajalah paling banyak dipersoalkan dan diperbincangakan.

Seakan tiada ketidakadilan pula implikasi negatif dan kebejatan sering menjadi topik perbincangan yang hangat diperdebatkan hingga menutupi implikasi positif yang dibawa. Golongan remaja yang merupakan komoditi negara sering menjadi kambing hitam terhadap segala implikasi negatif yang dibawa arus pembangunan yang amat senang terdedah kepada tarikan negatif yang seakan-akan cuba mengubah budaya timur yang mereka junjung selama ini kepada budaya baru yang berpaksikan budaya barat.

Akibat daripada keterbukaan ini, segala jenis kemajuan dan budaya yang tidak sesuai dengan nilai ketimuran yang selama ini menjadi pegangan, dihakis dari dalam sanubari masyarakat timur. Arus ini secara halus cuba menghakis dan menerbitkan rasa ragu terhadap budaya ketimuran dan pegangan remaja terhadap budaya Timur itu sendiri.

Saat ini langkah westernisasi ini jelas dapat dilihat dari segi bahasa, kepercayaan dan pegangan, gaya hidup termasuk cara berpakaian, soal pemakanan dan budaya baru yang terbentuk akibat daripada penjajahan pasca baru ini.

Oleh yang demikian adalah tanggunjawab kita sebagai warga yang lebih matang, mandiri serta faham erti keterbukaan ini harus tampil kedepan bersama-sama menjana remaja yang memahami makna sebuah keterbukaan dalam hubungan sosial mereka. Peranan kita adalah memberi pendedahan maklumat serta mendalami jiwa-jiwa mereka agar mereka lahir sebagai generasi yang berkualiti dengan teras "MODAL INSAN" yang menjadi aspirasi Perdana Menteri kita yang tercinta.