October 15, 2012

Gila! Banyak Wanita Jepun Kini Memakai Pampers Demi Karier


Bangsa Jepun sebagai bangsa yang gila kerja. Bagi mereka, waktu adalah wang. Dan bagi mereka, mati di tempat kerja adalah suatu kehormatan.
Kerana saking sibuknya dan terlalu amat menghargai waktu, wanita Jepun kini tidak mahu repot-repot menghabiskan waktu mereka untuk ke toilet. Lalu bagaimana caranya kalau mereka ingin buang air?

Sebuah majalah di Jepun, yaitu Majalah SPA menuliskan sebuah artikel berjudul “The Ultimate Form Of Slob”. Artikel ini menuliskan tentang maskulinisasi wanita Jepun. Dimana hal ini sepertinya merupakan pemberontakan dari kaum wanita Jepun. Seperti yang kita ketahui bahwa budaya Jepun zaman dahulu mengharuskan para wanitanya untuk menjadi ibu rumah tangga yang baik dengan membersihkan rumah, merawat diri, dan sebagainya.

Jenuh dengan stereotip budaya Jepun yang seperti ini, para wanita di Jepun pun melakukan aksi pemberontakan. Mereka kini menjadi malas membersihkan rumah, menolak untuk mencukur bulu di tubuh mereka, dan yang lebih aneh adalah memakai pampers kerana mereka malas pergi ke kamar mandi di tempat kerja! Alasannya adalah untuk menjimat dan mengefisienkan jam bekerja, namun apakah tidak kelewat batas?

Peluncuran salah satu merek popok wanita dewasa di Jepang
Seorang jurnalis mewawancarai seorang wanita Jepun pengguna pampers. Wanita berusia 25 tahun ini sudah menggunakannya selama 6 bulan. Alasannya adalah kerana ia ingin menjimat waktu selama jam kerja. Dia tak perlu berbaris di toilet untuk buang air kecil. Selain itu, wanita itu juga merasa nyaman untuk menggunakannya. Hasil survei dari beberapa wawancara mengungkapkan bahwa sebahagian lain merasakan sensasi yang berbeda saat menggunakan ampers dan yang lainnya hanya ikut-ikutan saja.
Mereka hanya memakai popok kalau bekerja di kantor dan memakai rok
Kebanyakan wanita Jepun mengguna pampers ini hanya memakainya saat ia bekerja di kantor. Selain itu, mereka hanya menggunakannya ketika mereka memakai skirt. Kerana jika sedang menggunakan seluar, orang-orang dapat mengetahui bahwa ia menggunakan pampers. Tentu saja hal ini memalukan. Selain itu, mereka juga tidak akan menggunakannya jika mereka sedang berdating
Produk popok wanita dewasa yang dijual di Jepang
Tidak dapat dibayangkan bahwa para wanita ini merasa nyaman untuk buang air di pampers dan mendudukinya. Hairannya lagi, kebiasaan jorok ini menjadi trend di Jepun. Bahkan beberapa toko ubat sudah menyediakan popok khusus wanita dewasa. Kini popok dewasa menjadi hot item di Jepun dan pembalut wanita (pantyliners) menjadi tidak laku lagi.